Selina Ott  & Národní dechový orchestr v kostele sv. Vavřince ve Vysokém Mýtě

Selina Ott  & Národní dechový orchestr v kostele sv. Vavřince ve Vysokém Mýtě

Pardubické hudební jaro pořádá koncert Selina Ott & Národní dechový orchestr v neděli 30. dubna v 17.00 v kostele sv. Vavřince ve Vysokém Mýtě..

Jaká to může být nádhera, když se na pódiu potkají v jednu chvíli samí mladí talentovaní hudebníci ze všech koutů republiky? Národní dechový orchestr byl založen v roce 2017 a sdružuje vybrané studenty konzervatoří, hudebních akademií a škol, kteří studují hru převážně na dechové nástroje. Několikrát do roka se schází a nacvičují náročný repertoár, který pak provádí na svých koncertech nebo na festivalech. Mezi největší úspěchy tělesa patří vítězství v 2. divizi na prestižní soutěži WMC v holandském Kerkrade v červenci 2022.

Ke spolupráci si orchestr přizval mladou trumpetistku Selinu Ott. Ta se stala v roce 2018 (ve svých pouhých 20 letech) první ženou v historii, která zvítězila v Mezinárodní hudební soutěži ARD v Mnichově. Následovala pozvání ke koncertní spolupráci po celé Evropě, vystoupila též ve slavném petrohradském Mariinském divadle pod vedením V. Gergieva. Českému publiku se představila debutem s Českou filharmonií pod vedením S. Byčkova. Selina Ott byla studentkou Reinholda Friedricha, kterého Komorní filharmonie Pardubice uvítala na svých listopadových abonentních koncertech.

Koncert pomyslně otevře Ceremony česko-amerického skladatele Václava Nelhybela. Ta ve své formě A-B-A představuje barevné možnosti velkého dechového orchestru. Zcela odlišný kompoziční charakter má La Quintessenza holandského dirigenta, trombonisty a skladatele J. de Meije. Stěžejním dílem večera je však Koncert As dur pro trubku a orchestr arménského skladatele Alexandra Grigorjeviče Arutjunjana, který patří k nejznámějším a nejhranějším trumpetovým koncertům na celém světě. Často se interpretuje za doprovodu symfonického orchestru, nebo v komornějším provedení za doprovodu klavíru. Koncert vznikl již v roce 1943 pro prvního trumpetistu arménské filharmonie Zsolaka Vartasariana, který měl celé dílo premiérovat. K premiéře však nedošlo, protože Vartasarian zemřel během 2. světové války. Premiéra koncertu se tak uskutečnila až v roce 1950 a sólový part hrál trumpetista Aykaz Messlayan. Celosvětový věhlas jí však přinesl až ruský trumpetista Timofei Dokschitzer (1921–2005), který koncert poprvé natočil. Virtuosní kadenci dokomponoval právě Dokschitzer a až v roce 1962 byla autorizována Alexanderem Arutjunjanem a dále vydávána jako součást koncertu.

Skladba Bacchus on Blue Ridge je inspirována pohořím Blue Ridge Mountains v Severní Americe. Všechny tři věty díla jsou komponovány na principu jednoduchých symfonických struktur, ale obsahují programový prvek spojený myšlenkou Bakcha, boha vína, žen a zpěvu. Horovitz (ve svých poznámkách ke skladbě) chápal Bakcha spíše „…jako jazzového městského obyvatele, který občas odjíždí na víkend na venkov.“ Průběh díla jako celku lze brát jako odlehčenou ilustraci takových myšlenek. Jazzové prvky se zde bohatě mísí s country tancem či blues.

Předprodej vstupenek on-line

Program:

Václav Nelhybel:  Ceremony

Johan de Meij: La Quintessenza

Alexander Arutjunjan: Koncert As dur pro trubku a orchestr

Joseph Horovitz: Bacchus on Blue Ridge

Stanislav Vavřínek – dirigent

Účinkující:

Selina Ott – trubka, Národní dechový orchestr

Řízení koncertu se ujme šéfdirigent Komorní filharmonie Pardubice Stanislav Vavřínek.

Zdroj www.pardubickehudebnijaro.cz
Foto Radek Štěpán