Otevření smyslové cesty zahradou čtyř živlů v Mateřské škole Pod Smrkem

Otevření smyslové cesty zahradou čtyř živlů v Mateřské škole Pod Smrkem

V Mateřské škole Pod Smrkem se 23. září slavnostně otevřela nově vybavená část zahrady za účasti dětí, rodičů, starosty města a zástupců společnosti Iveco.

Tento projekt byl podpořen z grantového programu Venkovní prostory pro výuku a rozvoj v přírodě, financovaného společností Iveco Czech Republic, a. s.

Inovativní část zahrady je navržena tak, aby děti vzdělávala nejen o přírodě, ale také o důležitosti čtyř základních elementů: země, vody, ohně a vzduchu.

Zahrada slouží jako vzdělávací nástroj nejmenších dětí.
Kooperace ve skupinkách v jednotlivých centrech dává prostor pro individuální pedagogické působení a podporuje každé dítě v kolektivu třídy. Zahrada čtyř živlů je rozdělena do čtyř tematických částí, z nichž každá představuje jeden z živlů. Pro malé děti z mateřské školy byla zahrada přizpůsobena jejich věku a schopnostem, což umožňuje bezpečné a zábavné učení v přírodě. Vzniklá centra korespondují s názvy čtyř živlů a v každé části je instalován centrální mobiliář k výuce.

Vzduch
Část zahrady věnované elementu vzduchu nabízí dětem mnoho způsobů, jak tento živel prozkoumat. Vzduch je všude kolem nás a zahrada nabízí dětem mnoho způsobů, jak tento živel prožít. Různé větrné hračky, jako jsou větrníky, balónky, létající draci a jednoduché větrné turbíny, pomáhají dětem pochopit sílu větru. Děti se učí o tom, jak vítr ovlivňuje naše životní prostředí a jak můžeme využívat jeho energii. Praktické aktivity zahrnují například vyrábění vlastních větrníků, což podporuje kreativitu a technické dovednosti. Tato část zahrady obsahuje dřevěnou zvonkohru, na které mohou děti vnímat sílu zvuku v kombinaci s proměnlivostí intenzity úderu. Dendrofon je dětem dostupný a přiměřený jejich velikosti.

Oheň
Oheň je živlem, který vyvolává respekt a fascinaci. V bezpečném prostředí zahrady se děti učí o historii a významu ohně. Malé mobilní ohniště je používáno pro ukázky a jednoduché aktivity, jako je opékání jablíček nebo příprava bylinkového čaje. Děti se dozvídají o bezpečném zacházení s ohněm a jeho roli v přírodě. V rámci praktických aktivit děti poznávají, jak se oheň používá v každodenním životě a jak naši předci využívali tento živel k vaření a zahřívání. Oheň je také využíván při společenských akcích, kdy děti poslouchají příběhy a zpívají písně kolem ohně, čímž se posiluje jejich kolektivní duch.

Voda
Voda je pro děti fascinující element a zahrada je vybavena tak, aby je tento živel zaujal. Malý rybníček s vodními rostlinami a jednoduchý systém zavlažování umožňují dětem pozorovat, jak voda oživuje okolní přírodu. Děti se učí o koloběhu vody a jak důležitá je voda pro život. Praktické aktivity zahrnují například měření množství srážek pomocí malé meteorologické stanice nebo pozorování, jak rostliny pijí vodu. Kromě toho děti mohou experimentovat s různými hračkami na vodní pohon, což jim pomáhá pochopit základní fyzikální principy. Tato část zahrady vytváří prostor pro vodní experimenty, které děti baví a učí je o významu vody hravým způsobem.

Země
V části věnované zemi se děti setkají s pestrým světem rostlin. Tato sekce zahrady obsahuje květinové záhony, bylinkové zahrádky a zeleninová políčka. Děti se učí, jak připravit půdu pro sázení, jaké rostliny jsou vhodné pro různé druhy půdy a jak pečovat o rostliny. Důležitou součástí je i kompostovací stanice, kde děti mohou vidět, jak se z organického odpadu stává užitečný kompost. Při hravých aktivitách, jako je sázení semínek nebo zalévání rostlin, děti získávají první zkušenosti s pěstováním a péčí o přírodu. Výuková tabule a barevné obrázky jim pomáhají pochopit procesy v půdě a životní cyklus rostlin. Součástí zóny země se staly také smyslové záhony u příchodové cesty, které v dětech probouzí chuť, čich a vedou k vděčnosti za úrodu získanou jako odměnu za práci a péči.

Ekologické a vzdělávací aktivity pro nejmenší
Zahrada čtyř živlů bude sloužit jako živá učebna pro různé vzdělávací aktivity. Učitelé budou využívat zahradu k praktickým ukázkám a experimentům, které dětem umožní lépe pochopit teoretické poznatky. Kromě toho budou v zahradě probíhat pravidelné workshopy zaměřené na ekologii, udržitelnost a ochranu životního prostředí.

Jednou z plánovaných aktivit je například „Den Země“, kdy děti stráví celý den v zahradě a zapojí se do různých her a úkolů souvisejících s přírodou. Tímto způsobem děti získávají hlubší porozumění a vztah k přírodě. Učitelé také plánují organizovat pravidelné zahradní trhy, kde děti mohou prodávat své vypěstované produkty, což podporuje jejich podnikavost a zodpovědnost.

Podpora komunity a zapojení rodičů
Projekt zahrady byl realizován za finanční podpory společnosti Iveco Czech Republic, a. s.
A s pomocí dobrovolníků z řad rodičů a také s přispěním práce personálu školky a dětí.
Mnozí z nich se aktivně zapojili do příprav a výsadby, čímž se posílila soudržnost školní komunity. Z projektu máme všichni společně velikou radost, protože přispívá ke zkrášlení naší zahrady, ale také poskytne dětem cenné vzdělávací příležitosti.

Cesta zahradou čtyř živlů je nejen krásným a inspirativním místem, ale také důležitým krokem k ekologické a udržitelné výchově našich dětí. Děkujeme všem, kteří se na tomto projektu podíleli, a těšíme se na mnoho společně strávených chvil.
Děkujeme společnosti Iveco Czech Republic, a. s. a Nadaci Partnerství za jejich podporu, která umožnila realizaci tohoto výjimečného vzdělávacího projektu. Investice do naší zahrady je investicí do budoucnosti našich dětí a jejich vztahu k přírodě.

Edita Lipavská